Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

jesienne klimaty 21 20181022 1546530904To już ostatnia z wycieczek krajoznawczych, oczywiście w tym roku. Udało się wszystko. Pogoda zamówiona z dokładnością do kilku minut, wszystkie miejsca w autokarze zajęte, humory, jak najbardziej dopisały.

W sobotę, 20 października 2018 postanowiliśmy odwiedzić miejsca mało znane, choć posiadające niezwykłą energię. Kolejny raz odwiedziliśmy ziemię świętokrzyską, a ponieważ uczestnikami wycieczki byli zarówno dorośli, jak i dzieci, trzeba było dla wszystkich znaleźć dobrą ofertę.

Taką znaleźliśmy w Sobkowie, gdzie zwiedzaliśmy pozostałości zamku rycerskiego. Na szczęście to, co z niego zostało, ratuje obecny właściciel. W ocalałych budynkach można przenocować, dobrze zjeść, wziąć ślub, pospacerować w odnawianych ogrodach, a nawet w sezonie letnim wziąć udział w spływie kajakami po leniwie płynącej w tym miejscu Nidzie.

Kiedy poznaliśmy zakamarki, pogłaskaliśmy konie, które są również bogactwem tego miejsca, kota także, pojechaliśmy do odległego o kilka kilometrów Skansenu Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni. Tam zatrzymaliśmy się na trochę dłużej, bo tu czas płynie wolniej. Tutaj przeniesiono obiekty, które byłyby zniszczone, rozebrane, przebudowane, ale tu znalazły swoją przystań, są świadectwem rozwoju regionu.

Spacerując pośród starych domów można było poczuć się jak w czasach, kiedy jedynym źródłem światła w chałupie był kaganek albo rzadko zapalana świeca. Również wielkie śmigła wiatraków, młynów zbożowych, górują nad otoczeniem i są niezwykłą atrakcją. Do tego trzeba dodać budynki dworskie, szkołę, aptekę, kościół, dom doktora czy zielarki i mamy obraz dawnej wsi. Wszystko okraszone jesienną szatą krajobrazu.

Piękne i ciche miejsce, choć przytulone do krajowej siódemki. Warto tutaj zatrzymać się jadąc w stronę stolicy. Jednak czas było wracać do domu, o czym przypomniała nam pogoda. Drobny deszcz, zwany mżawką, czaił się u bram skansenu gdy go opuszczaliśmy i wtedy dopiero zaczął powoli spadać na ziemię, ale my już byliśmy w drodze powrotnej. Ziemia Świętokrzyska to bogactwo historii, miejsc i wydarzeń. Warto się tym zainteresować.