Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

zpit zagorzanie w sonecznej albanii 21 20190912 2043553358W ostatnich dniach sierpnia Zespół Pieśni i Tańca Zagórzanie kolejny raz skierował swoje kroki na półwysep bałkański. Tym razem celem wyprawy była piękna Czarnogóra i słoneczna Albania oraz uczestnictwo w międzynarodowym festiwalu folklorystycznym i promocja polskiej kultury ludowej.

Zmierzając do miejsca docelowego, którym było miasto Durres zatrzymaliśmy się w urokliwym czarnogórskim Ulcinji, gdzie mieliśmy chwilkę czasu na zregenerowanie sił po długiej podróży.

Skaliste wybrzeże porośnięte roślinnością, urzekające zatoczki, ciekawa starówka i zabytkowe wąskie uliczki nadają temu miejscu wspaniały klimat.

Spacerując pieszo lub przemieszczając się na skuterach poznawaliśmy piękno tego miejsca. Po krótkim odpoczynku ze smutkiem musieliśmy opuścić malownicze miasteczko nad Adriatykiem, by kontynuować dalszą  podróż.

Durres, jedno z najstarszych i największych miast albańskich stanowiło cel naszej podróży. Po dotarciu na miejsce i  zakwaterowaniu w pięknym hotelu tutejszy pobyt rozpoczęliśmy od udania się na zwiedzanie albańskiej riwiery. Nadmorska promenada, piaszczysta hotelowa plaże i Adriatyk były na wyciągnięcie ręki od pierwszych chwil pobytu, z czego nie omieszkaliśmy korzystać. Natomiast wieczorami realizowaliśmy zadania festiwalowe. Już następnego dnia poprzez krótkie prezentacje taneczne daliśmy próbę naszych umiejętności na hotelowym tarasie, wspólnie z dziewięcioma innymi zespołami. Licznie zgromadzeni goście hotelowi, a szczególnie nasi rodacy byli zachwyceni występami, czego nie omieszkali nam zakomunikować i pogratulować. Piękne krakowianki i krakowiacy chętnie służyli swoim wizerunkiem do wakacyjnych zdjęć.

Kolejny wieczór po kolacji był czasem głównego koncertu  festiwalowy. Autokarem udaliśmy się do centrum Durres skąd malowniczym korowodem, przy dźwiękach kapeli i ze śpiewem na ustach wszystkie uczestniczące w festiwalu zespoły przeszły ulicami miasta do miejsca występów. Tańczyliśmy na pięknym, głównym placu w  Durres, przed  licznie zgromadzoną międzynarodową publicznością.

W festiwalu uczestniczyło dziewięć zespołów; z Czarnogóry, Albanii, Bułgarii, Rumunii, Chorwacji oraz nasi rodacy z Podegrodzia i Nawojowej. Zespół Pieśni i Tańca Zagórzanie zaprezentował suitę krakowską - melodie i tańce regionu krakowskiego. Piękne stroje oraz żywiołowe tańce oczarowały zebraną międzynarodową publiczność.

Nasz pobyt w Albanii wykorzystaliśmy również do poznawania kultury tego kraju. Wraz z przewodnikiem udaliśmy się do oddalonej o 50 km Kruje – malowniczo położonej w górach pierwszej stolicy kraju, a obecnie jednej z najsłynniejszych miejscowości turystycznych centralnej Albanii. Niesamowita historia oraz niezwykły urok miasta sprawiły, że jest ono potocznie nazwane albańskim Krakowem. Zwiedziliśmy tam zamek, w którym znajduje się Muzeum Skanderbega – bohatera narodowego, spacerowaliśmy uroczymi starymi uliczkami, przeszliśmy przez turecki bazar wypełniony lokalnymi pamiątkami, tradycyjnym rękodziełem i starociami.

Ostatni dzień pobytu nad Adriatykiem przeznaczyliśmy na odpoczynek i plażowanie.  Tak naładowani pozytywną energią udaliśmy się w  drogę powrotną do Polski z nadzieją, że w przyszłym roku znowu ruszymy promować polską kulturę poza granicami kraju.