Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

z podgrabia do rychwadu ywca i wisy 1 20190715 1011924793W czwartek 11 lipca wczesnym rankiem mieszkańcy Podgrabia wybrali się na wycieczkę, a trasa wiodła na Żywiecczyznę. Wizytę na tej ziemi zaczęliśmy od Rychwałdu. Tu w Sanktuarium Matki Boskiej Rychwałdzkiej przywitał nas ojciec Franciszkanin, który oprowadził nas po świątyni opowiadając o jej powstaniu i historii cudownego obrazu słynącego łaskami.

W 1644 r. właścicielka tych ziem Katarzyna Grudzińska, podarowała parafii obraz Matki Bożej sprowadzony z majątku  męża. Kilkanaście lat później, za sprawą modlitwy przed tym obrazem, mąż Katarzyny został uzdrowiony. Z wdzięczności ufundował on nowy ołtarz, w którym umieszczono obraz uznany za cudowny. W XVIII w. powstała nowa świątynia z monumentalnym ołtarzem głównym i obrazem Matki Bożej Rychwałdzkiej, a opiekę nad świątynią powierzono franciszkanom. Obraz był dwukrotnie koronowany. Raz przez duchowieństwo ziemi żywieckiej i drugi raz koronami papieskimi przez Prymasa Polski Stefana Wyszyńskiego i biskupa Krakowskiego Karola Wojtyłę. Na koniec pobytu w Sanktuarium zakonnicy namaścili nasze czoła i dłonie Rychwałdzkim Olejkiem Radości na znak Błogosławieństwa Bożego.

Z Rychwałdu pojechaliśmy do Żywca, miasta leżącego w Kotlinie Żywieckiej, u zbiegu rzeki Soły i Kaszarawy. Tu  zwiedziliśmy Muzeum Browaru Żywieckiego z 1856 r., założone przez arcyksięcia Alberta Fryderyka Habsburga. Historia piwowarstwa na żywiecczyźnie ma ponad 700 lat, od momentu kiedy do nowo powstałego miasta przybyli piwowarzy z Krakowa, Śląska i Czech. Browar żywiecki działa nieprzerwanie od chwili powstania. Zwiedzając muzeum można poznać jego ciekawą historię, a będąc w browarze dowiedzieć się, jak jest produkowany ten złoty trunek. Kiedy zwiedziliśmy muzeum przewodnik zabrał nas na produkcję. Tu m.in. oglądaliśmy proces ważenia piwa i hale rozlewnicze, rozlewnię piwa puszkowego i piwa butelkowego, a na koniec każdy z nas mógł spróbować świeżo ważonego piwa. Piwo, wbrew temu co nam się wydaje, nie powstaje z chmielu, a ze słodu. Chmiel jest tylko przyprawą używaną od tysiąca lat, z której można uzyskać nawet 300 aromatów.

Trzecim etapem wędrówki była Wisła. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od skoczni narciarskiej im. Adama Małysza usytuowanej w Wiśle Malince. Powstała ona w miejscu starej zbudowanej w 1933 r., która służyła prawie 70 lat. W czasie, kiedy Adam Małysz odnosił największe sukcesy, zdecydowano się na gruntowną jej przebudowę. Nowy obiekt nazwano jego imieniem i to on oddał pierwszy skok na tej skoczni. Co roku odbywają się tutaj zawody najwyższej międzynarodowej rangi. Tu na szczycie skoczni z platformy widokowej mogliśmy podziwiać piękne widoki Wisły. Wspominając karierę skoczka zawitaliśmy do Galerii „Sportowych Trofeów Adama Małysza”. Z bliska mogliśmy zobaczyć medale z zimowych igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, przypatrzyć się kryształowym kulom. W galerii eksponowane są jego kombinezony, narty, kaski, całe wyposażenie, które służyło mu przez lata kariery sportowej. Jest to bardzo ciekawa ekspozycja z mnóstwem plastronów, proporczyków, dokumentów i pamiątek związanych z narciarstwem.

Ostatnim punktem podróży była Rezydencja Prezydenta RP. Mieści się ona w Wiśle Czarnym na stoku Zadniego Gronia. Wybudowano ją w okresie międzywojennym w darze od mieszkańców Śląska dla prezydenta Ignacego Mościckiego. Była oficjalną rezydencją głowy państwa. Dziś, zwana Zamkiem Górnym pełni funkcję reprezentacyjną i wypoczynkową dla prezydenta RP, a pod jego nieobecność jest możliwość jej zwiedzenia. Kiedy dotarliśmy na miejsce po sprawdzeniu naszych dokumentów i po przejściu przez bramkę kontrolną, wpuszczono nas na teren rezydencji. W asyście przewodnika i żołnierza Służby Ochrony Państwa, towarzyszącego nam cały czas, mogliśmy rozpocząć zwiedzanie. Zobaczyliśmy m. in. salon Pronaszki i saloniki kominkowe, byliśmy w gabinecie prezydenta Mościckiego, jego pokoju kąpielowym, w którym zachowane jest oryginalne wyposażenie z tamtych lat. Mieliśmy możliwość zobaczyć gabinet obecnie urzędującego prezydenta, reprezentacyjną jadalnię, gdzie przyjmowana była para królewska z Belgi, premierzy różnych państw i inni znakomici goście zapraszani przez prezydentów. Wyposażenie w rezydencji jest proste ale piękne, wspaniałe są meble i lampy specjalnie zaprojektowane. Kiedy budowano rezydencję jedynym życzeniem prezydenta Mościckiego było to, aby całe wyposażenie było wykonane z polskich materiałów. Wiele z tych mebli zachowało się do dnia dzisiejszego, a za czasów prezydenta Kwaśniewskiego została zmodernizowana, oryginalne wyposażenie odnowione i dostosowane do współczesnych standardów głowy państwa. Stąd roztacza się przepiękny widok na jezioro i góry. Obok zamku na terenie rezydencji znajduję się drewniana, jednonawowa świątynia p.w. Świętej Jadwigi Ślaskiej w stylu tyrolskim. Ma ona ponad sto lat. Znajduje się tam ołtarz z XVII w., a w jego centrum obrazy „Droga Krzyżowa” i „Koronacja Najświętszej Panny”. W kaplicy jest wiele darów, figura św. Jadwigi Śląskiej, chrzcielnica, tabernakulum, krucyfiks z relikwiami z Ziemi Świętej, płaskorzeźby. Są to dary ofiarowane przez pary prezydenckie, Państwa Kwaśniewskich, Komorowskich, Kaczyńskich i Duda. Obok Kaplicy znajduje się dzwonnica z trzema dzwonami.

Po trudach naszej podróży późnym wieczorem wróciliśmy do domu, zadowoleni, że dzień ten dostarczył nam wielu wrażeń i mogliśmy odwiedzić miejsca ciekawe i ważne, wpisujące się w naszą historię.