Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

niepoomickie maoretki na balkan folk fest 1 20160906 2034965629Wakacyjne wyjazdy zespołów artystycznych działających pod patronatem Centrum Kultury w Niepołomicach stały się już tradycją. Udział w międzynarodowych festiwalach i promowanie kultury polskiej za granicą połączony jest z wypoczynkiem i poznawaniem kultury odwiedzanego kraju. W tym roku celem Zespołu Pieśni i Tańca Zagórzanie wraz z kapelą ludową oraz Niepołomickich Mażoretek była Bułgaria i Festiwal Balkan Folk Fest w Warnie, a właściwie tuż obok niej w Złotych Piaskach.

Nasza podróż rozpoczęła się rano 23 sierpnia 2016 roku. Przygotowani byliśmy solidnie, ponieważ w perspektywie było spędzenie co najmniej doby w autokarze. Mieliśmy ze sobą poduszki, kocyki i pełne zaopatrzenie gastronomiczne, bo przed nami była podróż przez teren Słowacji, Węgier, Rumunii, no i oczywiście Bułgarii. Do naszej granicy podziwialiśmy ciekawy polski krajobraz, potem już było bardziej monotonnie. Po prawej stronie ścierniska, po lewej kukurydza, następnie po lewej przekwitłe słoneczniki na przemian z kukurydzą i ścierniskami. Ale perspektywa pobytu nad Morzem Czarnym miała moc znoszenia wszelakich trudów. Szczęśliwie dojechaliśmy zgodnie z planem, a nawet trochę wcześniej, więc czas do zakwaterowania w hotelu wykorzystaliśmy na powitanie plaży i morskich fal, które o tej porze roku są dosyć wyraziste.

Festiwal w Warnie trwa w tym roku od 2 czerwca do 9 września, a na scenie nadmorskiego amfiteatru prezentuje swoje dokonania wielu artystów amatorów z całej Europy. W naszym hotelu w Złotych Piaskach poznaliśmy wielu uczestników festiwalu. Były grupy z Bułgarii, Ukrainy, Rumunii, Serbii, Węgier, Rosji, a także kilka polskich zespołów, m.in. z Łodzi, Łomży, Wadowic. Od rana następnego dnia wykorzystaliśmy czas na odpoczynek, plażowanie i kąpiel w Morzu Czarnym. Wprawdzie pogoda nie rozpieszczała nas, bo było trochę chmur, ale nogi trzeba było zamoczyć w słonej wodzie. Ze względów bezpieczeństwa wchodzenie do wody było mocno ograniczone, tym bardziej, że wiatr był dosyć silny i fale wysokie. Rekompensowało nam te ograniczenia leżenie na złotym piasku, w którym można było znaleźć muszelki. Odwiedziliśmy nadmorską promenadę oraz festiwalowy amfiteatr.

Piątek, 26 sierpnia był pierwszym dniem popisów naszych zespołów. Ostatnie próby trwały dość krótko, bo zespoły były dobrze przygotowane. Wieczorne występy poprzedzone były ulicznym korowodem zespołów, które tego dnia występowały na scenie. Ze szczerym zainteresowaniem byliśmy przyjmowani przez zgromadzoną na całej trasie publiczność, wśród której było wielu Polaków. Robili zdjęcia nam i sobie z członkami naszych zespołów. Organizatorzy parady też okazali się mili, ponieważ nasze Mażoretki oraz Zagórzanie szli na czele barwnego korowodu. Na miejscu oglądaliśmy tańce zespołów, które tego dnia prezentowały kulturę ludową swoich krajów i regionów.

Bardziej doświadczony w scenicznych bojach Zespół Pieśni i Tańca Zagórzanie tego dnia zaprezentował w amfiteatrze Złotych Piasków suitę żywiecką, natomiast Niepołomickie Mażoretki z pewnością siebie i gracją pokazały co potrafią. Zagórzanie prezentowali żywiołowy folklor góralski, na który składały się popisy wokalne, a także niesamowite, wymagające wielkiego kunsztu, niemal akrobatyczne tańce. Kunszt i żywiołowość tańca sprawiły, że zostali przyjęci entuzjastycznie przez publiczność.

Natomiast Mażoretki bez tremy wykonały dwa układy zespołowe, po których wystąpiło trio w składzie Dominika Tomczyk, Zosia Filiczak, Zuzia Cicha. Dziewczęta mocno rozgrzały publiczność, która z takim samym aplauzem przyjęła występ duetu Weroniki i Juli Wesołowskich, a na zakończenie solowy występ Weroniki został nagrodzony wielkimi brawami. Po występie nie tylko polscy widzowie, ale i inni tancerze gratulowali nam umiejętności.

Sobota była dniem wolnym od występów, więc skorzystaliśmy z możliwości zwiedzania pobliskiej Warny i wybraliśmy wizytę do delfinarium, gdzie oglądaliśmy popisy pięciu wytresowanych pływających aktorów. W niedzielne do południe wspólnie z polskim przewodnikiem również byliśmy w Warnie. Miasto wprawdzie nie ma wielu zabytków, ale odwiedziliśmy m.in. muzeum Władysława Warneńczyka, króla Polski i Węgier, który stracił życie w wieku 22 lat podczas bitwy pod Warną. Spacerowaliśmy głównym deptakiem miasta, zwiedziliśmy cerkiew i oczywiście mięliśmy chwilę do własnej dyspozycji.

Po południu zaczęły się przygotowania do kolejnego występu i znowu scenariusz podobny do poprzedniego. Na czele korowodu nasze zespoły witane z zaciekawieniem, a potem wieczorne występy. Tym razem Zagórzanie zaprezentowali się w suicie krakowiaków wschodnich, a Mażoretki w dynamicznym układzie scenicznym.

Młodzi tancerze i tancerki z obydwu zespołów, kolejny raz uczestniczący w festiwalu międzynarodowym, z pełnym uśmiechem na twarzach, pewni swoich umiejętności bardzo się podobali i zostali nagrodzeni gromkimi oklaskami. Występy potwierdziły, że niepołomickie zespoły zostały dobrze przygotowane przez swoich choreografów, Mażoretki przez Aleksandrę Kubik, a Zagórzanie przez Janusza Przepiórę.

Pozostały czas spędzaliśmy korzystając z uroków lata. Kąpaliśmy się w hotelowym basenie, plażowaliśmy, kto mógł kąpał się w morzu, kupowaliśmy pamiątki w nadmorskich sklepikach, by przywieźć dla bliskich ciekawe drobiazgi. Nadszedł jednak kres wakacyjnych wojaży. We wtorek około godziny 16 miejscowego czasu pomachaliśmy na pożegnanie słonecznej Bułgarii, by po całodobowej podróży powitać naszych bliskich, którzy byli uprzejmi zabrać nas z ciężkimi bagażami do domów. Tak zakończyła się nasza wakacyjna przygoda, ale doświadczenia, które zdobyliśmy będą długo wykorzystywane. Był to już drugi wspólny wyjazd ZPiT Zagórzanie i Niepołomickich Mażoretek, zespołów które z powodzeniem mogą reprezentować niepołomicką gminę.

Foto relację z występów naszych zespołów można oglądać na stronie kultura.niepolomice.pl